New York - Philadelphia

Mijn vriendin is voor het werk wel eens in King of Prussia, vlakbij Philadelphia. Het is nu november. Deze keer dacht ik laat ik er eens achteraan gaan. Ik neem mijn schoonouders mee. Want die hadden na hun reis in 2009 de smaak van Amerika te pakken en wilde graag mee toen ik dit plan aan ze voor legde. We vliegen op New York halen daar een auto en rijden richting King of Prussia. Om New York uit te komen was een hell. We redde het net niet om voor de spits New York uit te zijn. Na een lange dag reizen ook nog veel te lang moeten rijden was geen pretje. Ik was bij aankomst in King of Prussia helemaal gebroken.

Ik kon in de hotel kamer van mijn vriendin. Scheelt weer in de kosten.

Mijn vriendin moest nog 1 week daar werken dus konden we het weekend met zijn alle iets doen en doordeweeks ging ik met mijn schoonouders dagtripjes maken. Het eerste weekend gingen we naar Philadelphia, dat ligt op ongeveer 30 minuten rijden. Bij aankomst was het gezellig druk, we was een marathon aan de gang. Toen we bij de finish aankwamen, kwamen ook de eerste lopers al binnen. Dus precies op tijd om de lopers aan te moedigen. Na de marathon proberen we een beetje door de drukte de rest van de omgeving te bezichtigen.

Uiteraard even met een voor de dag aangeklede Rocky Balboa op de foto. Dit standbeeld staat naast de bekende "Rocky Trappen".

Ofwel de grote trap naar het "national museum of art".

En ja, als je er dan toch bent moet je natuurlijk net als Rocky even in een keer naar boven rennen. Net als alle andere touristen die daar zijn. Het is gewoon niet meer gek als je dat doet. Vanaf boven heb je een mooi uitzicht richting de stad en de grote menigte mensen van de marathon.

Zoals in bijna alle grote steden doen we hier ook de hop-on hop-of bus tour. We rijden door het frisse Philadelphia en horen de verhalen aan van de guide op de bus. Downtown, China town en naar de markt alwaar we in een lange rij aansluiten om een echt Philly Cheese steak sandwich te scoren.

We stappen uit bij het Independence National Historical Park. Hier bevindt zich de Independence Hall en aan de overkant staat de Liberty Bell.

We regelen de gratis kaartjes en moeten even wachten tot we een tour krijgen. De tour door de Independence Hall is erg indrukwekkend en zo willen ze het daar ook wel doen overkomen. Hier is natuurlijk de Declaration of Independence en de United States Constitution getekend.

Hierna is de geschiedenis flink verandert in Amerika. Dit gebouw is gebouwd in 1732. De Liberty Bell hing als bel in de toren van Independence Hall. Nadat de eerste klok kapot was gegaan ging na een aantal jaar ook deze kapot. Omdat deze veel geschiedenis met zich meebracht hebben ze hem bewaard en is hij te bezichtigen aan de overkant van de Independence Hall. Hieronder op de foto is de tafel te zien waar de bestuurders zaten om de belangrijke papieren te tekenen.

Op maandag gaat mijn vriendin weer naar het werk en ga ik met mijn schoonouders op pad. We trekken er op uit naar het westen. Schoonvader wil graag naar het national civil war museum in Harrisburg. Een mooie rit. We komen door Lancaster en de andere Amish plaatjes. Erg leuk om te zien hoe deze mensen zich behelpen met allerlei non elektrische hulpmiddelen. Alles gaat met paard en wagen, het land wordt geploegd met paarden. De was hangt aan lange touwen buiten te drogen. De jongelui rijden rond in kleine karretjes met een paard er voor. Het museum is erg mooi gelegen en er is op deze maandag niks te doen. Binnen wordt het duidelijk uitgelegd hoe het er destijds aan toe ging.

De volgende dag rijden we richting Maryland een van de staten zonder salestax. In de Richmond mall is een Apple store en even later gaan we weg met een iPad.

We rijden door naar Baltimore, geen tijd om heel de stad door te gaan, maar bij de haven ziet het er best gezellig uit. We besluiten naar het National Aquarium te gaan. Het is een heel mooi gebouw. Veel mooie en exotische dieren gezien. Uiteindelijk kom je in een groot aquarium waar je in het midden zit en de haaien en andere grote vissen om je heen zwemmen. Echt heel mooi gemaakt. Aan het eind van de dag weer terug naar King of Prussia.

De volgende dag zijn we naar een klein dorpje gegaan dat New Hope heet.

Het is een grappig klein maar gezellig dorpje. New Hope ligt aan de Delaware River en is tevens de staatsgrens met New Jersey. Aan de andere kant van de Lambertville bridge ligt, hoe kan het ook anders Lambertville NJ.

Er is een heel mooi trein station en een zeer mooie omgeving.

Het is donderdag en dat betekent Thanksgiving day.

We besluiten naar Philadelphia te gaan om daar de TG Parade te zien. Onze eerste keer en willen er dus op tijd bij zijn. We parkeren bij het Windsor hotel waar we de vorige keer ook parkeerde. Stond een bordje buiten met daarop $10 voor heel de dag. Dit is op de kruising van Benjamin Franklin en N17th street. <- Klik.

Het was erg koud en hadden natuurlijk geen stoeltjes zoals vele aan de rand van de weg wel hadden. De parade was leuk om eens mee te maken, maar jemig wat was die lang. Ik denk wel 100 fanfares, een berg opblaas figuren en uiteindelijk Santa Claus. We waren door en door koud.

Mijn vriendin heeft nu ook vrij en wij plakken er samen nu nog een extra weekje aan vast. We checken uit in King of Prussia en gaan op weg. Washington DC is de bestemming. Ondanks de kou nemen we toch ook weer de hop-on hop-of bus en laten ons lekker rond rijden. In de oordopjes klinkt het niets anders dan "memorial this, memorial that. Overal valt wel iets de herdenken. We zijn niet zo heel erg van de musea dus we gaan selectief te werk. We nemen een kijkje van een grote afstand van het witte huis. Daar sta je dan te kijken naar een flink pandje waar helemaal niks gebeurt. Maar wel leuk om even gezien te hebben.

Bij het U.S. Capitol stappen we ook even uit voor een tour. Ik wist niet wat hier van te verwachten. Maar achteraf had ik het niet willen missen. Wat een mooi gebouw is dat. De tour is gratis, maar je moet wel even kaartjes ophalen. Van ruimte naar ruimte en dan midden onder de koepel uit komen. Een kijkje naar boven geeft een prachtig beeld. Zeker een must do als je hier langs komt.

Je krijgt een koptelefoon op waarmee je de tour guide kan horen.

1 must do voor mij was de Abrahem Lincoln memorial. Die hadden we de vorige keer over het hoofd gezien. En later zag ik dat terug op internet of tv en had ik spijt dat we daar niet geweest waren. Dus deze stond hoog op mijn lijstje. We stappen van de bus bij het WWII Memorial en lopen zo langs de Lincoln Memorial Reflecting Pool richting Abe Lincoln zelf. Hij zit in zijn stoel al te wachten op ons. Het is redelijk druk bij deze meneer en er zitten veel mensen op de trap.

Vanaf bovenop de trap heb je een mooi uitzicht op de reflecting pool helemaal tot aan het  U.S. Capitol.

We proberen even door de menigte vlakbij de stoel te komen om wat foto's te maken. Tis toch best een flink stoeltje.

Ik ben helemaal blij dat we hier zijn en schiet er een berg kiekjes van.

We nemen de bus weer en stappen uit bij het Arlington Cemetery. Hier liggen een berg bekende mensen, maar ook een onbekende. Dit is namelijk het graf van de onbekende soldaat. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom nou juist dit graf zo beveiligd moet worden en dat de Kennedy's bijvoorbeeld gewoon onbewaakt in het gras liggen. Het is een erg mooi aangelegde begraafplaats en maken er een mooie wandeling van. We bekijken de wisseling van de wacht bij de onbekende soldaat bovenop de berg en lopen dan rustig aan naar beneden en stappen de volgende bus weer in.

Vanuit Washington DC rijden we richting Lewes MD om daar de oversteek te maken met de ferry naar Cape May. We hadden dit de vorige keer ook gedaan en dat beviel prima. Ik ben erg snel zee en wagen ziek, maar dit had ik de vorige keer ook overleefd. Eenmaal op de ferry werd het weer erg slecht. En niet zomaar slecht nee, heel erg slecht. Ik wist nu dat ik de sjaak ging zijn en keek om mij heen voor de dichtstbijzijnde uitgang en WC. Ik nam plaats op een punt waar ik altijd weg kon. Buiten staan was niet mogelijk ivm het weer. De ferry had een hoogte verschil van wel 5 meter denk ik. De golven kwamen boven de boot uit. Ik zat strategisch in het midden van de boot waardoor ik het minst omhoog en omlaag ging. De boot voer in de lengte richting van de golf. Dus eerst ging bakboord zijnde omhoog en vervolgens stuurboord. En zo wiebelde hij door de golven heen. Ik sloot mijn ogen en probeerde te slapen en mijn gedachten erg ver van deze boot te krijgen. Ik weet niet hoe ik het geflikt heb, maar ben er zonder al te veel misselijkheid doorheen gekomen. Ik stond er zelf versteld van.

Via Ocean city zijn we in Atlantic City aangekomen. Een mini Las Vegas aan de kust met een flinke boardwalk. Er is een ijshockey wedstrijd en we besluiten om dit ook eens mee te gaan maken. Het zijn studenten teams.

Tijdens de pauze mocht iedereen zijn voor de wedstrijd gekochte puk het ijs op gooien. Hier zat een wedstrijd aan verbonden.

We lopen een keer de boardwalk af en genieten van het zeezicht. We bezoeken de outlet mall dat vlak achter de boardwalk ligt en shoppen er lekker op los.

We gaan de pier op en lopen helemaal naar het einde om daar ff lekker uit te waaien en te genieten van het uitzicht en de zee.

In de winkel promenade is elk uur een water show te zien. We wachten even want het is bijna tijd voor de volgende show. Met licht, rook en laser worden de fonteinen gestuurd op muziek.

Na Atlantic City maken we ons op voor onze laatste bestemming.

New York City.

Hier is natuurlijk veel te zien. We zijn er al eerder geweest, maar mijn schoonouders nog niet. Dus nemen wij ze mee op tour door The Big Apple.

World Trade Centre memorial is erg indrukwekkend. Deze water partijen staan precies op de plek waar de twee torens stonden. Alle namen van overledenen staan hier op de rand. Heel erg mooi gemaakt.

En bezoekje aan Central Park is uiteraard een must. We lopen er een stukje door en komen bij de fontein die in veel film voorkomt. Het is te koud en dus staat er geen water in.

Maar de temperatuur zorgt er wel voor dat de schaatsbaan up and running is. Leuk om te zien dat er zoveel mensen gebruik van maken.

Het is een super groot park en er is heel veel te doen en te zien. Te veel om in een dag te doen. Vlakbij dit park ligt het Guggenheim museum. We lopen er even binnen om droog te staan voor de regen. Daar zijn ze bij het museum niet blij en verwachten van ons dat we weer gaan.

Het is laat november dus de kerstsfeer zit er goed in. De kerstboom op het Rockefeller Plaza staat er al, maar de lichtjes worden pas die avond aangestoken met een groot feest. Daar gaan we proberen bij te zijn. De rest van New York ziet er ook gezellig uit met alle kerst versieringen. 'S avonds terug naar het Rockefeller Plaza om de lampjes aan te zien gaan. Er zullen een berg artiesten zijn en het is gratis. Bij aankomst hebben we er ineens een hard hoofd in. Als ik zeg dat het druk is, is dit nog voorzichtig uitgedrukt. De dranghekken staan er niet voor niks. De hele weg staat vol met mensen. We proberen er doorheen te komen, maar komen er gewoon niet doorheen en ook echt een veilig gevoel geeft het ook niet. Je kan je voeten optillen en dan blijf je nog gewoon hangen tussen de mensen. Zo druk dus. We draaien om en gaan het wel op tv bekijken als we terug in het hotel zijn. We hebben heel strategisch een hotel in Queens. Het is het La Quinta Inn en ligt naast de metro nummer 7 (paars). Het station ligt op 2 minuten lopen en deze brengt je in een paar minuten midden in Manhatten.

Ook hier doen we de hop-on hop-of tour. We vechten ons door de kou en gaan gewoon bovenop de bus zitten. We willen het natuurlijk goed zien. De kaartjes zijn twee dagen geldig en daar maken we dan dus ook goed gebruik van. Een rondje overdag en een rondje als het donker is. We wilde de kerstverlichting tour, maar deze ging niet door. Je komt dan in een andere buurt waar de bewoners erg veel moeite hebben gedaan om de straten te voorzien van kerstverlichting. We stoppen bij het Empire State Building en gaan omhoog net voor zonsondergang. We maken mooie foto's van Ney York in het licht en zodra alle lampjes aangaan. Prachtig om het steeds donkerder te zien worden.

Hieronder nog een aantal foto's van plaatsen waar we gestopt zijn met de hop-on hop-of bus.